Saturday 8 December 2018

Damm

Bönan har astma, och allergi mot damm. Inte en väl vald allergi i det här huset. Dessutom allergiska reaktioner mot mögel och mjölk. 

Naturligtvis mitt fel, efter som hon föddes via kejsarsnitt. Och hon är vaccinerad. Och jag är lat och gör hellre yoga än städar. Och jag är gravid och trycker kilovis med ost just nu. 

Boom. Astma och allergi. 

Genast satte jag igång med allergi-städningen, damm-elimineringen, som jag rekommenderats göra en gång i veckan. Först började jag med att slänga ut hennes mattor, dekorativa kuddar från ikea, extra filtar och mjuka djur, samt cirka hälften av hennes saker i största allmänhet. Hon fick säga adjö först. Lika bra att hon lär sig att ägodelar kommer och går. Inget är permanent. 

Sen tvättade jag alla hennes fin-prinsess-klänningar och sådana saker i 60 grader, Alla vita spetsar blev blåa, alla vita saker gråaktiga. Igen, sådant som bygger karaktär. Hon får lära sig att inget består, att vita spetsar är värdsliga saker som egentligen inte spelar någon roll. Och att man inte kör två tvättar om allt skit passar i en maskin. Särskilt om skiten ska tvättas en gång i veckan. Och lakan. Och dammsuga, Och torka golv. Varje vecka

Sist jag torkade golven var... 2014, tror jag. 

Party on. 


No comments: