Wednesday 20 May 2015

Den Läckande Kranen

Tillbaka till vardagen, ja, nu börjar det hända spännande grejer äntligen. Det är nämligen så att kranen i köket läcker. Det har den gjort i cirka en månad.

Jag har berört ämnet rörmokare - men nej, detta är som väntat något maken har tänkt fixa själv. Så småningom. Skynda långsamt. Imorse föreslog jag diskret att vi kanske skulle kolla på kranen då. Eftersom den läcker. Mycket.

(raderat stycke) ... 

Nu, efter att maken försökt laga kranen - så läcker den ännu mera. Man skulle faktiskt kunna säga att det inte direkt läcker längre - det bokstavligen sprutar vatten åt alla håll när man skruvar på den, på bänkar, golv och fönster. Efter middagen undrade maken varför det var vatten överallt. Jag svarade typ "morr, morr, morr."

Maken visade tålmodigt och pedagogiskt hur jag skulle göra för att inte spruta vatten överallt. Se här, sa han, man skruvar på bara liiiite. Dropp, dropp. Jag kan fan inte diska i det där? Jo. Det går jättebra. Ska vi ringa en rörmokare? Nej.

Som svensk kvinna borde jag givetvis ringa själv (eller laga kranen själv). Men nej ser ni, det går inte. Hade jag ringt en rörmokare hade maken blivit skitsur. Han hade ansett att jag betalat för mycket, inte ringt en bra firma, borde ha bett maken fixa kranen, etcetera.

Som hemmafru i Byron Bay har man dessutom annat att göra. Jag har till exempel just uppgraderat mig från gamla vanliga ansiktsbehandlingar hos en gammal vanlig hudterapeut; till en legitimerad sjuksköterska som säger saker i stil med these freckles have to go too don't they, love medan hon skjuter en i fejjan med en stråle eld. Det fräser och luktar bränt.

Mörka fläckar i ansiktet - ytterligare en sak att tacka graviditeten för. En mycket vacker och inspirerande tid i en kvinnas liv. Faaaan.






No comments: