Tuesday 7 March 2017

Vandrande Hot Zones

Det går ganska bra för Bönan i Preschool.

Ett par veckor nyligen bestämmde hos sig för att hon inte ville vara där och började med långdragna tantrums inför föräldrar och lärare när det var dags att lämna. Hon är ju bra på sådant där, har alltid haft förmågan att skrika till hon blir liksom blåaktig i ansiktet och inte kan andas. När hon vara bebis brukade jag ta henne till akuten då, livrädd för att det kanske var nåt fel - men nu fyra år senare är vi båda äldre och visare och jag låter mig icke luras.

Nä nä, säger jag kolugnt och sedan (på svenska, så ingen ska förstå) nu lägger du ner, för det här vägrar jag gå med på. 

Och så undrar jag om alla ungar alltid är vandrande hot zones, eller är det bara för att Bönan går på en Steiner preschool i ett jävla hippy commune? Det är konstanta varningar för hårlöss (inte igeeeeen, jag dööööör), svinkoppor*, höstblåsor*, magsjuka, och annat jävulskap.

Är detta fallet i Sverige? Det är en genuin fråga. Inte minns jag att man hade en massa infektioner och parasiter hela tiden? Iofs, hade löss en gång. EN. Mamma grät av äckel och tvättade mitt hår med insektsmedel.

Tyvärr brås jag på mamma i detta. Jag får spader. Första gången vi hade löss grät jag också, tvättade alla lakan och handdukar i 90 grader och kammade makens hår med luskamm tills han knappt hade nåt hår kvar. Nu har jag lugnat mig lite med där. Löss kan jag ta.

Men det andra? Asså vad faaaan.



*Googlade för översättning. Har som sagt aldrig hört talas om dessa inann.


1 comment:

Anna said...

Ok, jag förstår. Då är det som det är med den saken :-)
Jag har hört att mycket sprider sig mera i varma tropiska klimat. Tror det ligger nåt i det. Å andra sidan verkar barn i Sverige vara mycket mer snoriga och förkylda i allmänhet, så det kanske jämnar ut sig.