Tuesday 13 October 2015

Komposttäckning

Maken och jag håller på att greja lite i trädgården. 

Den subtropiska versionen av trädgårdsarbete har för övrigt inget att göra med det svenska påtandet i jord och småklippande på en häck. Nej. Haha. Här snackar vi mera Bear Grylls möter Robinson. Typ. 

I alla fall så beställde vi cirka två ton komposttäckning

Här måste jag nämna att jag just var tvungen att kolla upp det ordet (komposttäckning) på Google Translate. På engelska heter det mulch, vilket jag tycker verkar smidigare. Hur som helst. 

Denna dammiga dammhög av träflisor skall alltså spridas över hela trädgården, efter att man först ägnat tre dagar åt att rensa ogräs. Fast inte ogräs i svensk bemärkelse. Nej, högen som resulterar från rensandet ser ut som en majbrasa. Själv är man täckt av svett, smuts och bett. Under hela äventyret hoppas man att man inte får en orm i huvudet, eller värre - en spindel. 

Plus att vi bor på sidan av ett berg (en backe, enligt Google Translate). 

Imorse innan vi sparkade igång var vi så klart i stan och drack kaffe. Där sprang vi på killen jag tidigare skrivit om som "Ynglet." Ynglet var som vanligt ung, snygg och på väg att göra nåt spännande. Vad ska ni göra idag då, säger Ynglet intresserat. Snabbt låtsas jag att Bönan behöver assistans, men jag hör hur maken inte lyckas slingra sig utan generat måste säga Eh, ja, inget särskilt, lite komposttäckning bara...

Pinsamt. 



3 comments:

Charlotte said...

Haha, dagens höjdpunkt är när du skrivit ett nytt inlägg. Kram!

Anna said...

Haha, tack! Maken brukar säga att det bara är jag själv som tycker att mina skämt är roliga.

Charlotte said...

Hälsa honom att du har minst ett fan :)