Thursday 31 August 2017

Fördelar med att Ha Barn

Har lovat mig själv att jag ska skriva ett inlägg om hur toppen det är att ha barn.

För det är ju det. Det är därför alla vill ha ett. Eller flera. Ja, de allra flesta skaffar ju minst ett till. Det är från ett rent biologiskt perspektiv därför vi är här. Och för att det är coolt att höra "mummy, I love you."

Men ärligt talat så är föräldraskapet späckat med nackdelar. Sånt som ingen vågar tala om. Eller så är det kanske snarare så att man i 20-års-åldern ej lyssnar på äldre personer (dvs folk i 30-års-åldern) när de talar om sina barn?

Nu talar jag inte om petitesser som stökigt hus, inbundna rutiner och extrem sömnbrist.

Nej.

Nu talar jag återigen, kära vänner, om alla fucking jävla virus, åkommor och slemmiga saker som verkar hända hela tiden. Nu, nu, nu är gränsen NÅDD.

Nu går det mask. MASK. På förskolan. Läraren berättade det för mig, varpå jag behövde sätta mig ner och djupandas medan en annan förälder varsamt strök mig över ryggen.

Men herregud, sa Läraren. Det är mycket vanligt. Barn får det hela tiden. Det är som löss ungefär. Hon vet uppenbarligen inte att näst mask, så är löss nog det värsta jag vet.

Satt mig i bilen och upprepade mantrat "it's ok, it's no big deal, it's fiiiiine" hundra gånger. Ingen aning om hur jag kom hem.

SÅ.
Fördelar med att Ha Barn.

1. Man får lära så mycket om Biologi.
2. Och epidemiologi.
3. Och självbehärskning.
4. To be continued. 


Förresten brukar "mummy, I love you" följas av "but I don't love you with short hair."



No comments: