Thursday 6 October 2011

Breaking News: Nest in Garden

In a previous post it was hinted (by me) that bush-turkeys do what they do (mostly scratching) for no reason and serving no purpose to anyone. Must hereby withdraw this statement. As it turns out, their actions are very deliberate. Atleast this time of year. Nest-building time of year.

Garden, ten minutes ago:


Bush-turkey surveying progress on the right hand side of picture, at top end of nest:


This may appear to be nothing but a hot compost. Hubby briefly tried to pretend that it, indeed, was a compost heap - since he lives here he practically built it himself.

For the purposes of the blog, however, am going to remain as close to the truth as possible. Where this enormous heap of leaves now lies, there used to be nothing but a small flower bed. Covered in weeds of course, but still.

You see, have googled this. Am now something of an expert on the breeding habits of bush-turkeys. They build gigantic nests exactly like the one pictured above and place the eggs underneath it so that they (the eggs) can be in constant temperature of 30-33 degrees. Building these skyscrapers of the bird-world obviously takes some time, so breeding season goes from around now - until December.

Then we should start to hear the pitter-patter of little claws, should we be so lucky.

We are letting this activity continue as garden is, well, a "work in progress" anyway. To put it kindly.
May as well let the bush-turkeys do all the hard work in terms of clearing and gathering leaves - so it will be easier for us to convert garden into heavenly Bali-inspired retreat as soon as we can get to it. Sometime in the next five years.

Meanwhile, let the bush-turkeys raise their chicks! Who cares! Not us! We are animal lovers and on road to becoming qualified hippies.





5 comments:

Duktiga Tjejen said...

Ballt! Blir förövrigt nyfiken på varför du flyttade till Australien för 10 år sedan... Har du bott där hela tiden!

Och appopå barn; poängen är väl den att jag har velat riktigt mycket i två år, så oavsett om jag "bara" är 31 så känner jag mig inte så in mentalt eftersom jag tänkt på det så länge. Vet att 31 är helt okej, men engentigen håller kg inte med om att 31 är SÅ ungt och att man kan vänta flera år till, det är bara för att vi lever så i västvärlden att det ute passar innan. Jag vill inte vara en gammal mamma, jag vill vara pigg och fräsch när mina (förhoppningsvis) kids växer upp...

Duktiga Tjejen said...

Jag är typ säker på att jag lämnat en kommentar här, den kanske inte kom fram? Eller så har du inte hunnit godkänna den än förstås...

Anna said...

Hej! Förlåt att det tog mig så lång tid att se kommentaren, jag har nu ändrat i mina Settings här så att kommentarer ska publiceras direkt. Om jag har gjort rätt... Säger någon nåt taskigt så får jag väl ta det :-)

Jag fick iden att flytta till Australien redan 1987 när jag var i Sydney med min mamma, hon har en moster här som har bott i Australien i över 40 år nu. Jag sa alltid att jag ville plugga i Sydney, och sen blev det så. 2002 kom jag till Sydney. Redan under mitt första år träffade jag maken, och resten är historia... Vi bodde i Europa (London och Amsterdam) i ett par år, men mest har vi bott i Sydney - och för ett år sedan flyttade vi upp till Byron Bay. Vi vill gärna bo i Sverige i ett år eller två, framöver.

Jag ville faktiskt också bli en ung mamma, men maken var inte ready som det hette, och nu vet jag inte hur det blir. Jag får ta mitt eget råd och tänka att det är sånt som händer när det händer...

Kram!

Duktiga Tjejen said...

Spännnde! Jag har fått för mig att Australien typ är det bästa landet att bo i, trots att jag aldrig varit där. Vad gör du på dagarna?

Jag tror det där med ung mamma är relativt. Om jag skulle bli gravid om några månder skulle jag vara 32. Det skulle jag inte räkna som "ung mamma", tvärtom. Inte GAMMAL, men rätt långt ifrån ung. Jag har tänkt "typ trettio" som perfekt ålder, men det handlar oxå om att jag har varit väldigt sjuk fysiskt och därmed antagligen har svårare än andra att bli gravid. Dock äter jag medicin som har fått mig tillbaka på banan igen, men jag får panik på tanken att "börja för sent" och sedan kanske det inte går. Då blir jag en gammal mamma!

Ålder är relativt :)

Duktiga Tjejen said...

Ps. Ingen press på att kommentera snabbt, blogg ska vara kul, skriv när du har tid och ork! :)