Thursday 20 October 2011

Q&A Blog Awards Lista

En sån har jag aldrig fyllt i men blev otroligt smickrad över att nämnas på en annan blogg (enderadagen.blogspot.com), så fyller genast i den!


1. VARFÖR BÖRJADE DU BLOGGA?
I begynnelsen, 2007 tror jag att det var, startades bloggen när jag och pojkvännen (numera maken) skulle flytta från Sydney till London och vara i Europa i ett par år. Tanken var att vänner och familj i Australien (och Sverige också om de ville) skulle kunna följa oss. Därför valde jag att blogga på engelska.
Sen blev facebook väldigt populärt ungefär samtidigt - det visade sig dessutom att om man jobbar i London så jobbar man cirka 60-70 timmar i veckan och har därmed inte tid att sitta och blogga så mycket - facebook var snabbare och smidigare.
Bloggen återupplivades nyligen då jag nu har återhämtat mig från karriären, gift mig, och flyttat ut på landet - för att se om livet kan vara fridfullt och om jag faktiskt kan försörja mig på att skriva. Fortsatte med engelskan eftersom större delen av vännerna och familjen är antingen australiensare eller kanadensare. Alla svenskar är dessutom kanonbra på engelska!



2. VILKA BLOGGAR FÖLJER DU?
Jag bygger upp min lista, har de jag nu följer listade till höger. Jag är framförallt intresserad av att läsa om svenskar som bor utomlands.


3. FAVORITFÄRG?
Svart.
Filosofiskt dilemma: Är svart en färg?


4. FAVORITFILM?
Ingen aning nu för tiden men det brukade vara "Happiness" och möjligen "Magnolia."


5. VILKA LÄNDER DRÖMMER DU OM ATT BESÖKA?
Alla! Näst blir det nog rundtur-Asien.


BONUSFRÅGA: Vad saknar ni allra mest med Sverige, och vad skulle vara allra svårast att lämna om ni flyttade från Australien?
Jag saknar att det är ljust så himla sent på sommaren, att det faktiskt är DAGSLJUS nästan dygnet runt! Inser att detta gäller endast ett par månader om året och jag saknar absolut inte mörkret resten av tiden. Om jag flyttade... jag vet inte vad jag skulle sakna. Människorna. Attityden. Jag själv får en helt annan energi här än jag någonsin får på andra sidan ekvatorn. Vet faktiskt inte vad det beror på.

---

Sen att dela ut denna award till andra bloggare och ställa en fråga...
Lina - http://linasdag.blogspot.com
Johanna - http://jiaozi.davidkarlsson.se
Johanna - http://smugglosmurf.blogg.se

Jag kan bara komma på tre stycken som jag tror läser min blogg än så länge!

Bonusfråga: Om pengar inte var något problem - var skulle ni bo?


PS: Som ni säkert märker så är jag tekniskt obegåvad och har ingen aning om hur man skapar länkar och annat. Jag har dock listat ut hur man skriver i kursiv text. Det var faktiskt mycket enkelt.
Det hjälper inte att laptopen vet att jag sitter här och allmänt strejkar och är långsam. Maken är trött på att komma in på kontoret varje gång jag ropar att det är fel på datorn - det är det enligt honom aldrig, det är alltså MIG det är fel på.




3 comments:

Charlotte said...

Jag älskade också Happiness. Kanske dags att se om den för att se om man fortfarande tycker att den är lika bra. Kram!

Emmy said...

Kul att läsa mer om dig! =) Ha en fin helg!

Anna said...

Tack Emmy! :-)

Charlotte, jag hade också tänkt att se om den! Hoppas det inte visar sig att den är helt kass, haha. x