Thursday 29 September 2011

Ett litet grönt paket...

Yes - parcel in mail from Sweden! Always makes for a great day.

Some things just have to be said in Swedish...
(This blog is normally in English)

Efter ett litet tag, låt säga sisådär tio år, så vet man inte riktigt längre vad man "önskar sig" hemifrån.
Man har ju lite kommit ifrån det här med Marabou Mjölkchoklad - insett värdet i mörk choklad och så vidare. I vissa fall har man även insett att det kanske inte är så fasansfullt läckert detta med filmjölk, skogaholms limpa och ost - tvärtom verkar det som att hela kroppen sparkar bakut varje gång man sätter sin fot i Svedala och sänker tänderna i den gamla hederliga husmanskosten.

Trots detta så finns det en sak... en sak som flyter till toppen av medvetandet när frågan gång efter annan ställs - "men vad saknar du?" Jamen, vad fan - skicka KEXCHOKLAD!
Idag har ett paket anlänt... lyckan äro total. Dessutom ett par böcker på svenska, mitt sätt att hålla kontakten med språket utan att för den sakens skull behöva tala det.

Slutligen... Det har kommit till min kännedom att det är mycket populärt med stickning, virkning och brodering i Sverige just nu. Sedan ett par år tillbaka är detta en aktivitet vem som helst kan börja med, till och med folk under 75.

Mamma och mormor tjatade. Kunde de inte få brodera nåt åt mig? Det är ju så roligt. Att handarbeta alltså.

Jo tack. En gång förökte jag sticka en halsduk. Tror bestämmt att stickorna ska finnas kvar i nån låda nånstans. Garnet med. Och två decimeter halsduk.

Tillbaka till saken. Broderiet. Satt och surfade lite i sommras (Juni), som man gör. Hittade en fantastiskt kul sida, ett företag i Stockholm som säljer bland annat broderier. Annorlunda broderier.

Kolla in www.fuldesign.se för ideer inför ert nästa projekt!

Vrålkul, tyckte jag. Men tjena, tyckte mormor.

Nu, ett par månader senare har den trots allt anlänt: tavlan!!! Se bild nedan.

Yes alltså. Undrar om grannen jag kallat för Swedish Neighbour skulle uppskatta en sådan på sin nästa födelsedag, eller kanske till jul?

Mamma sa att skulle avhålla mig från att skänka henne en. Innan jag visste om hon inte heller var "riktigt slug."
"Är hon också tokig?" ... "Ja, mamma, det är mycket möjligt att hon är det."

Resultatet av broderingen samt resten av innehållet i paketet kan beskådas nedan:





PS. I paketet fanns även en bild på Skogens Konung. Alltså en älg.



4 comments:

Lina said...

Underbart, visst är det roligt när man får det gröna paketet på posten.

Emmy said...

Äääääälskar tavlan!!!

Anna said...

Hehe! Kolla in deras websida, jag lyckades inte skapa en link men i alla fall... Massor med kul grejer, en del som nästan går lite för långt! Skulle faktiskt inte ställa fram den som börjar på F! :-)

Boel I Sydney said...

Haha klockren tavla! Vad gott med kexchoklad!